1283882610_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Matkalla taivaan kotiin.

Me olemme matkalla taivaan kotiin. Matkalla kohtaamme monenlaisia vaiheita. Apostolien tekojen 14:22. Ja he vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."

Mooses oli 40 vuotta erämaassa. Hän paimensi appensa Jetron, Midianin papin lampaita. Mooses oli Jumalan koulussa valmistautumassa tehtäväänsä. Hän oppi lampaista, minkälaisia lampaat ovat? Jumala jo silloin opetti hänelle ihmis-suhteista lampaitten välityksellä.

Jeesus Jumalan Poika oli 40 vrk erämaassa saatanan kiusattavana. Hän tuli voittajana erämaasta pois. Voit lukea siitä Matt.4:1-11.

Paavali oli 3 vuotta Arabian erämaassa.

Jumala seuraa omiaan ja kun huomaa rakkaus on väljähtynyt.

Hoosea 2:14 Sentähden, katso, minä taivuttelen hänet, kuljetan hänet erämaahan ja viihdyttelen häntä.
2:15 Minä annan hänelle sieltä alkaen hänen viinimäkensä ynnä Aakorin laakson toivon oveksi, ja hän on oleva siellä kuuliainen niinkuin nuoruutensa päivinä, niinkuin sinä päivänä, jona hän Egyptin maasta läksi.

Viinimäki erämaassa aika erikoinen asetelma. Aakorin laakso nimi merkitsee katkeruutta, erämaassa se muuttuu toivon portiksi. Jumala tietää, mitä me tarvitsemme, erämaataipaleitakin. Hän tietää kuljettaessaan meitä, missä saamme jotain pysyvää. Hänen suunnitelmissaan on Jesajan 58:11 Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu.

Erämaa on meillekin valmistautumispaikka. Siellä on kuivaa ja kuumaa, se on myös vaikeakulkuista seutua. Monesti tahtoo väsymys ja masennus vallata mielen. Yksi asia on varma. Herra kulkee siellä kanssamme joka päivä. Hän opettaa meitä Fil. 3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta, Erämaassa me parhaiten opimme Jumalan, Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kaltaisuutta.

Jesaja 43:18 Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö.

Joskus on vaikea päästä jonkun hankalan asian yli. Esim. Ystävä on loukannut tosi pahasti. Itse olen tuon kokenut monta kertaa. Tässä on ainoa lääke anteeksianto. Pyytää Jumalalta armoa ja anteeksiantavaa mieltä, taistella Jumalan edessä, kuunes sydän sulaa antamaan anteeksi.

Erämaassa vaikeuksien keskellä uskova alkaa isota ja janota Herraa. Siellä Herra myös ilmestyy janoovalle. Niinkuin Mooses erämaassa, kun kansalla oli jano, löi kallioon ja kalliosta tuli vettä. Emme koskaan tiedä, minne Jumala kätkee lähteensä. Me näemme kovan kallion, emmekä voi arvata siinä olevan lähteen kätköpaikka.

Vielä eräs ihmeellinen asia, missä minun mielestäni ei ole luonnollista selitystä.

Jesaja 41:17 Kurjat ja köyhät etsivät vettä, eikä sitä ole; heidän kielensä kuivuu janosta. Mutta minä, Herra, kuulen heitä, minä, Israelin Jumala, en heitä hylkää.
41:18 Minä puhkaisen purot kalliokukkuloihin, lähteet laaksojen pohjiin; minä muutan erämaan vesilammikoiksi ja hietikon hetteiköksi.
41:19 Minä kasvatan erämaahan setripuita, akasioita, myrttejä ja öljypuita; minä istutan arolle kypressejä, jalavia ynnä hopeakuusia,
41:20 jotta he näkisivät ja tietäisivät, huomaisivat ja myös ymmärtäisivät, että Herran käsi on tämän tehnyt, Israelin Pyhä sen luonut.

Minä kasvatan erämaahan setripuita, akasioita, myrttejä ja öljypuita; minä istutan arolle kypressejä, jalavia ynnä hopeakuusia, Tuon akasian ymmärrän mutta nämä muut puut, minun mielestäni ne eivät ole erämaan puita. Jos oikein ymmärrän, niin erämaassa Jumalan armon kautta sydämeen kasvaa tuota lujuutta, mitä nuo puut ilmentävät. Se on Jumalan ihmettä ihmisen sydämessä.

Ja kun erämaataival on kujettu niin Raamattu sanoo: Kuka tuolta tulee erämaasta rakkaaseensa nojaten.

Erämaasta löytyy ensirakkaus. Siellä rakastutaan uudelleen Herraan, kun nähdään Hänen uskollisuuttaan ja rakkauttaan meitä kohtaan.

1286351793_img-d41d8cd98f00b204e9800998e