Sakkeus

Jeriko oli siihen aikaan suuri ja vauras kaupunki. Se oli tunnettu palmupuistaan ja viikunapuistaan. Jeriko oli merkittävä kauppakaupunki.

Sakkeus asui Jerikossa. Hän oli tullimies ja publikaani, publikaani tunsi itsensä syntiseksi. Lisäksi Sakkeus oli rikas ja oli rikastunut ottamalla ihmisiltä liikaa tullimaksua. Hän oli vihattu ihmisten keskellä juuri tuon rahankiskonnan takia. Sakkeus sai tuntea tuon ihmisten vihan itseään kohtaan. Pitemmän päälle hänen sydämensä alkoi syyttämään häntä. Hänellä ei ollut hyvä olla. Synti on kuin mätä luissa. Se seuraa kaikkialle, minne meneekin.

Eräänä päivänä Jeesus oli kulkemassa Jerikon läpi. Jeesuksella oli profeetallinen henki. Hän tunsi sydämessään, Jerikossa oli mies, joka kaipasi häntä. Hän tiesi nimenkin. Jeesus tietää sinun ja minunkin nimeni ja tietää, kuka tarvitsee häntä. Hän tietää, mitä sinulle kuuluu. Hän näkee sinun tarpeesi ja haluaa auttaa ja koskettaa sinua jo tänä iltana. Jeesus on aina syntisten ja heikkojen auttaja. Hän tahtoo tyydyttää sinut.

Sakkeus oli kuullut ihmeellisiä juttuja Jeesuksesta, kuinka Hän parantaa sairaita ja antaa syntejä anteeksi. Sakkeuksessa heräsi toivo. Jeesus voi auttaa, että tämä kauhea, kalvava paino poistuisi. Hän päätti mennä tapaamaan Jeesusta, mutta voi voi, siellä oli niin paljon ihmisiä. Ei sakkeuksella ollut toivoakaan nähdä Jeesusta, koska hän oli pieni mies. Ei hän olisi voinut nähdä kansanjoukon yläpuolelta Jeesusta.

Sakkeus ajatteli: minun täytyy tavata Jeesus.. Ei hän ollut tyhmä, vaan keksi oivan keinon. Hän juoksi edelle ja kiipesi metsäviikunapuuhun, sieltä hän varmasti näkisi Jeesuksen, kun kulkisi puun alta. Jeesus on niin ihmeellinen. Hän tiesi Sakkeuksen janon ja tarpeen.

Onko sinulla jano? Oletko sinä tyytyväinen. Onko sinulla rauha sydämessä? Onko sinulla rakkaus Jeesukseen? Minun täytyy myöntää omalle kohdalle, minä en aina jaksa rukoilla, eikä minulla rakkaus-suhdekaan Jeesukseen ole aina kunnossa. Silloin kun sen huomaan, menen Jeesuksen eteen ja pyytämällä pyydän, että Hän koskettaisi ja auttaisi oikeaan suhteeseen Hänen kanssaan. Hän on paras apu tässä ja haluaa omiensa parasta. Hänelle ei mikään ole mahdotonta.

Jeesuksen tullessa puun kohdalle, Hän katsahti ylös ja näki Sakkeuksen istumassa puun oksalla tiirailemassa Jeesusta. Vaikka Jeesus ei ollut aikaisemmin nähnyt Sakkeusta, Hän sanoi: ”Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessas”. Sakkeuksen sydän oikein hypähti ilosta, Jeesus kutsui häntä ihan erikseen. Ja hän tuli nopeasti alas ja otti Jeesuksen iloiten vastaan. Kun Jeesus tulee sydämen Herraksi, silloin tahtoo tehdä parannuksen. Sakkeus sanoikin: ”Katso Herra, puolet omaisuudestani minä annan köyhille, ja jos joltakin olen petoksella ottanut, niin annan hänelle nelinkertaisena takaisin.”

Sakkeus tuotti pelastuksen soveliasta hedelmää

Jeesus Kristus on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on.

Hesekiel 34: 16 on ihana lupaus: Kadonneet minä tahdon etsiä eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin kuin oikein on. Jos sinä et ole vielä antautunut Jeesukselle, Tänä iltana se voi tapahtua.