pun lumme.jpg

 

                                                         Minä vai Hän

Olenko minä koskaan kokenut sellaista, että olen voinut sanoa: Minä...mutta Hän?
Ennen tätä hetkeä en tiedä, mitä Pyhän Hengen kaste merkitsee. Minä olen tullut loppuun, en voi tehdä mitään -- mutta Hän alkaa juuri tästä. Hän tekee sen, mitä kukaan muu ei voi tehdä.
Olenko valmistautunut Hänen tuloonsa? Jeesus ei voi tulla niin kauan kuin jotakin on esteenä, oli se sitten hyvää tai pahaa. Olenko minä Hänen tullessaan valmis tuomaan valoon kaiken väärän, minkä olen tehnyt? Siinä Hän juuri tulee. Missä tunnen olevani epäpuhdas, sinne Hän astuu; mutta missä luulen olevani puhdas, sieltä Hän lähtee pois.
Katumus ei tuo synnin tuntoa, vaan sanoin kuvaamattoman arvottomuuden tunnon. Kun minä kadun, huomaan olevani aivan avuton ja minä tunnen koko olemuksellani, etten ole arvollinen edes Hänen kenkiään kantamaan. Olenko minä tullut tällaiseen katumukseen? Vai onko minulla yhä halu nousta omille jaloilleni? Jumala ei voi tulla minun elämääni sen vuoksi, että minä en ole päässyt katumukseen.
"Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." Johannes Kastaja ei puhu tässä Pyhän Hengen kasteesta kokemuksena, vaan Jeesuksen Kristuksen toimittamana työnä -- "Hän kastaa teidät..."
Pyhällä Hengellä kastettujen ainoa tietoinen kokemus on täydellinen arvottomuuden tunto.

Minä olin sitä ja tätä, mutta Hän tuli ja ihme tapahtui. Mene sinne, missä et mitään voi tehdä ja Hän tekee kaiken.

Oswald Chambers