224476_158653254209195_127668857307635_342521_80.jpg

 

 

Karitsa opettaa sinua kärsimään

" Hän oppi siitä, mitä Hän kärsi, kuuliaisuuden, ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli Hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat Hänelle kuuliaiset." (Hebr.5: 8-9). Kärsimisensä perusteella Hänestä tuli täydellinen Vapahtaja. Hän ei tullut siksi sanojensa, tekojensa ja ihmeittensä perusteella. Ja Pietari sanoo, että me olemme kutsutut kärsimään.( 1Piet.2:21)


On haavoja, jotka voidaan lääkitä vain toisilla haavoilla.Luin hiljattain eräästä badenilaisesta nuorukaisesta, joka antoi ottaa suuren palasen ihostaan siten lääkitäksensä sisarensa palohaavat. "Jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle. "( Room.12:20). Anna vihamiehesi haavoittaa itseäsi, ja sinun haavasi lääkitsevät hänen haavansa. Jeesuksesta luemme: "Sentähden että Hän on itse kärsinyt ja ollut kiusattu, voi Hän kiusattuja auttaa" (Hebr.2:18) Se, joka on kärsinyt, voi auttaa toisia kärsiviä (Ps.105:17-20)


Raamatun miehillä on ollut kärsimyksen koulunsa. Yksi kärsi hiljaisessa odotushuoneessa, toinen vankilassa, kolmas vainottuna vuorilla ja rotkoissa, neljäs erämaassa j.n.e. Meitä haavoitetaan, että suuri lääkäri saisi opettaa meidät sitomaan haavoja ja auttamaan toisia. Jumala antaa meille ahdistuksia oppiaksemme kantamaan toisten hätää. Meidän täytyy ensin itse käydä koulua voidaksemme opettaa toisia. Meidän täytyy myös kantaa kärsimyksen iestä ja maistaa katkeraa vettä tullaksemme kärsimyksen kautta täydellisiksi. Opetuslapsivarustukseen kuuluu paitsi kuulevaa korvaa ja " oppinutta kieltä" myöskin lyönneille altis selkä ja kasvot, jotka eivät kätkeydy pilkalta ja syljeltä(Jes.50).


Tiedätkö, millaisia ihmisiä saatana eniten vihaa?
Niitä, jotka tahtovat kärsiä. Hän tietää paljon paremmin kuin me, millaisia siunauksia kärsimykset tuottavat meille ja muille ihmisille. Jeesus taisteli saatanaa vastaan kaikkein kovimmin Getsemanessa, siellä, missä Hän päätti mennä kuolemaan. Kun mekin pidämme tätä elämämme silmämääränä, saamme huomata, että saatanan hyökkäys on kovin silloin, kun me olemme päättäneet vaieta ja kärsiä.
"Jokaisen oksan minussa, joka kantaa hedelmää, Hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän," sanoi Jeesus (Joh.15:2). Ja, Isä, puutarhuri, puhdistaa useimmin kärsimyksen kautta. Hyvin usein kärsimys on Hänen leikkuuveitsensä.


Raamattu puhuu neljänlaisesta kärsimyksestä: rangaistuskärsimyksestä, koetuskäsimyksestä, puhdistuskärsimyksestä ja kärsimisestä Kristuksen tähden. Mirjamin pitalitauti oli rangaistusta, jonka tuli vapauttaa hänet tuomiomielestä. Israelin lasten vaellus erämaassa oli koetus. Sen tuli näyttää, mitä heidän sydämessään oli. Koetuksen tulee viedä koetuksen kestämiseen, että voitaisiin nähdä, tarkoittaako ihminen täyttä totta, riippuuko hän kiinni Herrassa. Onko hän, vai vain näyttää olevansa.
Joosefin kärsimys vankilassa ja Danielin olo jalopeurain luolassa olivat puhdistuskärsimystä. Siihen vie Jumala rakkaimmat lapsensa. Ainoastaan se, joka kestää koetuksen , voidaan puhdistaa.Sentähden, että molemmat olivat uskollisia, tämä kärsimys tuli heidän osakseen. Uskollisuus vei Joosefin vankilaan ja Danielin jalopeurain luolaan.


Jos veljeäsi kohtaa kärsimys toisensa jälkeen, älä silloin ole heti valmis sanomaan" Hän on tehnyt suuren vääryyden". Hän on ehkä päinvastoin parempi kuin sinä -- juuri sentähden hän kärsii niin paljon. Sinä et ehkä vielä jaksa kantaa kärsimyksiä, sentähden Jumalan täytyy säästää sinut niiltä. Parhaimmasta ja täydellisimmästä ihmislasten joukossa sanotaan "Herra näki hyväksi runnella Häntä" (Jes.53:10)
Rukouksen kuulemisessa ei ole tärkeintä se, että voimme sanoa: "Jumala on kuullut minua siinä ja siinä asiassa", vaan se, että Jumala on saanut vastata meidän kysymyksiimme, myöskin tähän: "Minkätähden minä kärsin? Mitä laatua on minun tämän hetkinen kärsimykseni?


Kärsimys avartaa sydäntä antamalla sääliväisyyden lahjan. Ei kukaan sääli köyhiä niinkuin se, joka on itse ollut köyhä.Ei kukaan niin sydämellisesti sääli sairaita kuin se, joka on itse kauan ollut vailla terveyden kallisarvoista lahjaa. On sanottu, että kaikesta pahasta on tunteeton sydän kaikkein pahin.
Sääliväisyydellä emme tarkoita sitä, että meillä on tai meissä ilmenee erilaisia säälintunteita. Sääliväisyys on sisällistä, sydämellistä osaaottavaisuutta, jolle toisen kuorma ja hätä on kuin se olisi hänen omansa. Mooses, Esra, Nehemia ja monet muut ovat tunteneet tällaista sääliväisyyttä. He eivät asettuneet kansansa hädän yläpuolelle, vaan paneutuivat kansansa painojen alle. He ottivat kansansa painon omakseen ja veivät sen Jumalan eteen.


Tällaiset ihmiset tukevat usein kokonaista seurakuntaa, ja ilman näitä se ei ylipäänsä voisi pysyä pystyssä. He ovat pylväitä Jumalan temppelissä. Heidän paikkansa siellä ei ole koskaan tyhjä. He eivät puhu kovaäänisesti kokoushuoneissa, vaan he rukoilevat. He rukoilevat jokaisen puolesta, joka tulee ovesta sisään, ja ilo täyttää heidän sydämensä, kun sisään astuu joku Herran uskollinen seuraaja. Syvä murhe ja tuska täyttää heidän sydämensä, kun sisään tulee joku langennut tai Herransa jättänyt.

G.Steinberger